torsdag 5 februari 2009

SOS

Gåsadun. Är väl knappast någon som inte blivit upplyst om hur de stackars fåglarna behandlas. Fel ordval, torteras är mer överensstämmande. Och jag tror det berör många, och jag hoppas det kan göra skillnad för åtminstone en del fågelliv.
Men...... jag tycker debatten gått för långt nu. Misstolka mig rätt, det är jättebra att vi får veta sanningen bakom våra sköna duntäcken och jackor. Det hjälper oss göra aktiva, moraliska val. Om inte annat för vår egen skull. Jag har gjort ett val, och det är att jag tänker efter noga innan jag köper en dunprodukt om det finns något alternativ som är lika bra, eller nästan lika bra. Definitivt skulle jag inte köpa dun som var märkt från Kina, Polen eller Bulgarien. Jag kommer nog bli mer observant iallfall.

Men... Hallå? Alltså, öppna aftonbladet vilken dag i veckan som helst. Det finns så mycket hemskt, obegriplig grymhet som människor tvingas genomlida. Människor och barn som lever i helvetet på jorden - alldeles i vår närhet, vi som kallar samma värld för paradiset.... Jag kan snart inte längre surfa in på aftonbladets hemsida, för jag mår så himla dåligt och suger åt mig som en svamp, allt lidande.
Jag kan få sådan ångest och sitta och grina i soffan en hel kväll när jag läst om en förälder som tagit livet av sitt lilla barn, naturligtvis på ett utstuderat grymt vis.
Nu räcker det att jag råkar se rubrikerna.... Usch!! Kan förstöra flera dagar, för att jag inte kan få det ut ur huvudet. Men de här gässen... de berör mig inte alls på samma sätt, det är hemskt, men det är iallfall hanterbart.

Tycker det gått för långt. Vi borde fundera mer på hur vi ska hjälpa de stackars barnen som lever i ett helvete, alltifrån vårdnadstvister till ren och skär tortyr.

*Ledsen*

3 kommentarer:

  1. Hej! först vill jag berätta att jag fortsätter o skriver, det var fler än du som tyckte att jag inte skulle sluta just nu. Sen kan jag berätta att jag har egen erfarenhet av barn som far illa och jag har aktivt försökt få myndigheter att se det men det är inte lätt! en myndighet anpassas efter visioner sen uppskattar men hur många huvuden som behövs för att kunna genomföra det och sen tittar man på problemet! Om problemet inte passar in i verksamheten så kan de inget göra. De vet inte hur! Jag var i veckan på konferans " barns rätt till välfärdssamhället" Jag fick min teori bekräftad och att de nu ca 10 år senare har kommit på att de har ett problem att lösa. Barnkonventionen! gäller oss alla! Ps. försök att krama ur den där svampen ibland för den behöver fyllas av lycka till ett 2á barn. kram

    SvaraRadera
  2. Håller med. VI har haft tema på jobbet, Samlevnad och Sexualitet, där en grupp valt att fördjupa sig i kvinnlig könsstympning. Jag såg redovisningen 3 gånger. Jag blir aldrig normal igen. Gissa om jag kramade om ungarna lite extra den kvällen när jag kom hem!

    SvaraRadera