torsdag 12 februari 2009

Besök hos barnmorskan

stod det i kalendern idag, och det är ju så roligt att gå dit! Även fast det typ är samma procedur varje gång, blodtryckskoll, mätning av livmodern och sen det roligaste, lyssna på lilla hjärtat. Den lilla galopperande hästen!
I dag så blev det lite andra överaskningar också... lite mindre trevliga, ett stick i fingret och ett i armen, plus ett urinprov. Allt såg perfekt ut! Behöver inga tillskott eller nåt och blodtrycket håller sig i schack än så länge. Har ökat i vikt med 11 kg sedan inskrivningen, och det är faktiskt mindre än jag trodde. Men å andra sidan har jag inte samlat på mig något vatten, som jag gjorde när jag väntade Medea.
Livmodermåttet var 34 cm. På kurvan ligger vi något över medelstrecket. Vi tittade på Medeas kurva och vid denna vecka så låg hon på övre kurvlinjen, så enligt papperet så är denna bäbisen något mindre än vad Medea var.
Men det vet ju ni som väntat barn hur mycket de där kurvorna är att lita på.... Även om nu Medea var ganska stor med sina 53 cm och 4280 gram. <3
Det intressantaste detta besök var nog ändå hjärtslagen. 144 stycken per minut. Förra gången vi lyssnade låg de på 126. Men enligt barnmorskan så berodde antalet mest på hur mycket hon klämde och kände på bäbisen innan. Så det där talesättet om att högt antal hjärtslag betyder att barnet är en flicka och tvärtom en pojke, det ska man nog ta med några nypor salt.

Efteråt var det dax för lunch så jag och Tommy for till Risbrogrillen och mumsade i oss lite nyttig mat som t ex kebabtallrik. Plastbestick! Men det gick ju bra, ända tills jag råkade svälja en del av gaffeln! Hoppsan! Ja, ja, så går det när man är glupsk! :o)

3 kommentarer:

  1. 11 kilon? Fan det är ju INGENTING, och du gnäller på att du är tjock...
    Ja ja vi får väl se vad det är för nåt där inne :)
    Kramar till er

    SvaraRadera
  2. Hehe, du håller fortfarande på pojke? ;-)
    Nä, 11 kilo är inte mycket, men det KÄNNS som om man är en elefant på 200 kg!
    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  3. jag känner igen det där med vikten, omfånget osv. Men det var 17 år sedan jag var där. Mysig mage har du iaf. kramar.....

    SvaraRadera