tisdag 10 februari 2009

Femstjärnigt lyxsjukhus med perfekt service!

Ja ska man vara sjuk och ligga på sjukhus så ska man göra det på Sophiahemmet i Stockholm. Jag säger då det! När vi kom in genom dörrarna på avdelningen hälsade de oss välkomna (!) och berättade glatt för Tommy att de väntat på honom. Den ena sköterskan blev helt till sig över min mage och berömde den om och om igen! Jättegulliga var dem allihopa! Tommy blev tilldelad en säng i ett stort fyrbäddsrum med parkettliknande golv, och ljusblott mosaikkakel i olika nyanser omkring det designade handfatet. Burspråk med stora fönster släppte in det vackra vädret och gjorde rummet om möjligt ännu mer fräscht. Varje sängplats hade snygga linfärgade drapperier som man kunde dra runt hela sitt utrymme, och i taket hängde en tv med video till varje patient. En linneservett var vikt som en fantasifull skulptur på sängbordet av körsbärsträ, samma som sänggavlarna, som hade Sophiahemmets emblem inmejslat vid huvudänden. Och på toan hade de vikt änden på toalettpappret till en flärp!

Tommy hann nätt och jämt svira om till "snygg" operationskostym, komplett med knästrumpor och kalsonger, (eller var det örngott med hål för benen?) och *poff* så hade han en nål insatt med dropp redo för sövning. Tommy rullade ut och bort och jag gick ut och promenerade lite innan jag återvände till det trivsamma sjukhuset. Det var inrett i gammal stil med vackra möbler i barockstil. Hittade en fotölj som såg skön ut och slog mig ner med min bok. Den VAR ohyggligt skön! Jag hölll på att somna! Lite choklad räddade mig och jag höll mig vaken hela tiden!

Tommy kom inrullandes igen efter kanske två timmar, och vi softade lite på rummet. Han fick rostat bröd med flera olika pålägg, värsta hotellfrukosten, och kaffe. Förvånansvärt pigg för att just vaknat upp ur narkosen, och hade inte alls ont. Snart var vi på väg hem och nu började den stora utmaningen för oss båda tror jag! JAG skulle köra hem. Ut ur Stockholm! I rusningstrafik. Vilken mardröm. Men det fixade jag galant, var nära att krocka bara en gång. Och det var inte ens speciellt nära om ni frågar mig.

Nu är Snutte sjukskriven i 16 dagar, och på intyget står "VILA". Tror att han kommer ta det på största allvar. Haha!

Nu ska jag vila. I morgon är det dax o jobba igen! Men vi har haft en jättemysig liten minisemester! Kram och gonatt

2 kommentarer:

  1. Puh, ja Stockholm i rusningstrafik är inte att leka med. Speciellt när man inte är helt hundra på alla filbyten - de dyker ju bara upp och då är det inte alltid läge att byta fil.
    Så det finns såna sjukhus, inte dåligt. Hoppas att T piggnar på sig fort.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Du är bra knäpp du vännen. ;o)
    Minisemester som inkluderar sjukhusvistelse och operation hör väl inte till det vanligaste. Men skönt att allt gick bra.
    Du lär ha fullt upp där hemma framöver med småbarn + vuxet barn att ta hand om.
    Kramar.

    SvaraRadera