måndag 21 september 2009

Ojojoj! =o

Vår lilla Astrea har sedan någon vecka börjat sova oroligt, speciellt om kvällarna tills vi lägger oss. Hon vaknar stup i kvarten och som tur är så somnar hon om jättelätt bara hon får nappen. Efter att ha googlat på utvecklingssprång så hittade jag en jättebra sida - barnsidan.se - där det stod mycket roligt och nyttigt om varje språng barnen tar. Och det visade sig att hon är mitt i språng nr fem som inträffar vid 26 veckors ålder.
Ahhh... jag visste väl det! Känns så skönt att få det svart på vitt, att kunna läsa "manualen" och det stämmer in på sitt lilla barn. Läser vidar och nickar instämmande punkt efter punkt.... Sen kommer jag till avsnittet där det står vad detta språng leder till för nya färdigheter hos Astrea och blir vitar i ansiktet ju längre jag läser:

Barnet kommer krypa bättre och gärna in och under saker.
Sätter sig upp själv
Står utan stöd
Går med stöd
Vinkar
Matar mamma, pappa och hunden.........mm, mm, mm

Jag är helt chockad! Min unge kan inget av det där efter fyra veckor som de säger. Det enda sättet att lära sig krypa är att man tillbringar tid på golvet. Det gör Astrea. Skrikandes. Så klart man tar upp henne. Även om jag sitter bredvid henne på golvet så varar inte hennes tålamod längre än ett par minuter. Och vad jag vet så har ingen lärt sig något så avancerat som att krypa på bara två minuter, även om det sker flera gånger om dagen.....

Suck, som om man inte redan oroar sig tillräckligt för allt.

p.s. Ja ja, jag VET att alla barn är olika och att man inte ska haka upp sig på åldrar. Medea var ju inte den tidiga individen när det gäller rörelser och grovmotorik. Tvärt om har hon varit väldigt sen. Men finmotoriskt har hon varit tidig, och verbalt begåvad är hon ju och ganska så begåvad i allmänhet skulle jag tro. Fast ändå kan jag inte låta bli att klura på detta nu.

Nu ska jag ta hand om disken!

1 kommentar:

  1. Aj aj. Jag känner igen oron sen mina barn var små. Jag var en ung "duktig mamma" som läste allt om barn, uppfostran mm. Inte gjorde mina barn som det stod i alla bra böcker.....men dom både går och pratar. äter idag. Lugn bara, det kommer när det är dags.kram.

    SvaraRadera