måndag 30 juli 2012

BVC-dag idag

Medea och Lo fick båda två sprutor idag på BVC. Men eftersom hon, BVC-tanten bara skrivit Lo i inbjudan till sprutfesten så tog jag bara med mig Losan. Såklart. Även om jag funderade när Medea skulle få sin spruta. Min ordinarie BVC-tant hade semester och hon som tog emot oss nu var jättebra! Jag frågade henne om Medea och hon sa att hon måste ha glömts bort (inte första gången någon av mina barn glöms bort på detta BVC) men att hon kunde få komma samma dag. Perfekt.

Losan är nu 8 månader och 2 dagar, väger 9250 g är 68 cm lång. Men längden är nog lite längre egentligen, Lo hatar att bli mätt ;) hur blev det där nu då... hihi! Jo iallafall, så det blev lite hastigt mätet och inte så 100% korrekt, och det visade på kurvan att hon hoppat ner lite på längden sen förra gången i april. Vikten låg fint på kurvan och det känns super eftersom jag näst intill helammar än. Inte enligt planen, men det blir ju typ aldrig som man planerar med barn! Losan vill helt enkelt inte ha någon annan mat än mammamjölk och en skvätt välling på kvällen. Barnmat ratar hon totalt, gröt likaså. Har provat många olika sorter men nä.... Icke! :) Har lagat egen mat som jag mosat, hon smakar ett par skedar som bäst sen så är rosenknoppsmunnen stängd. Får hon plocka själv med makaroner osv så får hon väl i sig nån här och där, men det är inte så man kan kalla det för att hon äter direkt.
Men den här BVC-tanten (min dröm-BVC-tant) sa att hon verkar klara sig gott på det hon får. Det kommer säger hon, vissa bar är tydligen så att de bara äter mammamjölk och sen helt plötsligt hugger in på två stora potatisar, typ. :))

Jag frågade henne om allt jag oroade mig för, som det faktum att Lo hatar att ligga på golvet på mage. Men det var heller ingen fara om hon inte gjorde det så himla ofta. Det skulle absolut inte hämma utvecklingen. Skönt att höra!

Doktorn var jättebra, en äldre man som hette Per. Helt suverän barndoktor!! Verkade ha all tid i världen, lirkade och lekte igenom undersökningen. Men när första sprutan gavs så hade han gått för långt enligt Lo. Det gick iallafall bra tillslut och sen var det bara hem och låta Tommy åka med Medea.

Meddis var ju en superhjälte idag! Hon fällde inte en tår när hon fick sprutan, min modiga och tuffa tjej! :)) Inte ens när BVC-tanten innan hade förklarat att det kunde göra lite ont, verkade bekymra henne. Hon har ju läst om Emma. Emma som ramlade ner från en klätterställning och fick ett sår i pannan, och en bedövningsspruta. :)

Annars så har vi varit hemma idag, tjejerna har hoppat vattenspridare. Smulan badat i vattenskålen. I morgon blir det nya äventyr. Men inga mer stick vill vi ha nu på ett bra tag! :)

2 kommentarer:

  1. Tänk så mycket bra barnböcker det finns!
    För det kan ju behövas lite hjälp att förklara saker ibland, tycker jag. =)

    SvaraRadera
  2. Ja absolut!! :)
    Jag har faktiskt en dröm om att skriva barnböcker! Men det stannar nog vid bara en dröm. Har en rackarns bra idé om en serie småböcker för barn i vetgiriga åldrar!

    Tack för dina kommentarer, blir lika förvånad varje gång någon bryr sig liksom, hahaha! :)

    SvaraRadera