lördag 1 augusti 2009

Dagdrömmeri

Jag dagdrömmer jämt! Det är en av anledningarna till att det ofta blir tok av saker jag gör i verkligheten. Det är inte så att jag väljer att nu ska jag flumma bort lite. Nä, flummet finns vart jag än går, vem jag än talar med, och vad jag än ser på tv. Ibland är det så illa att jag sekunden efter ha lagt på telefonluren, fått en rynka mellan mina ögonbryn i undran över vad som egentligen sas. Ja, jag vet, jag är fisk. Men hur länge har man rätt att skylla sin ouppmärksamhet på sitt stjärntecken?
Jag har ett bra inbyggt filter som tar tillvara på nödvändig information, som ändå gör det möjligt för mig att fungera rätt så normalt. Dock händer det att mail automatiskt hamnar i skräpposten som inte borde hamna där.

Oftast drömmer jag om banala saker som ekonomiskt oberoende för min familj resten av våra liv och vad jag skulle göra och köpa. Men då och då glimtar det till uppe i lampan när snilleblixtarna föds! Jag tror inte det var för inte att Einstein var fisk... Hehe.
När vi var på väg hem från Karlstad i torsdags tror jag det var, så slog det mig plötsligt varför det heter "upp" i uppfinna och upptäcka. Har faktiskt funderat på det tidigare men inte kommit till någon slutsats. I Kalle Anka så heter ju uppfinnaren "Oppfinnar Jocke". Och då tänkte jag att det är säkert så att det hette oppfinnare förr i tiden. Säkert även opptäcka. Och ordet "opp" kommer då kanske från "öppen". Böj det till öppning, och ett annat ord för öppning är "lösning". Alltså, ordet uppfinna=finna en lösning. Stämmer ju bra. Uppfinning=funnen lösning.
Samma sak med ordet upptäkt och upptäcka. Man öppnar något som är täkt, eller gömt.
Tadaa!!

Förövrigt måste jag bara säga att om jag hade fötts till kille så hoppas jag att jag hade varit bög! Då skulle jag bli transa! Jisses, de verkar alltid ha så roligt och kan verkligen konsten att sätta färg på en grå trist värld! Leve transvestiterna!! Och svärfar som fyllde år häromdan!

3 kommentarer:

  1. Du är inte lite knäpp du vännen. :o)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så du menar att du inte lyssnar på vad jag säger i telefonen???
    Kram Coz

    SvaraRadera
  3. Du är ju för härlig !!
    hoppas mkt beror på stjärntecknet...Hanna är oxå fisk :-)/Sas

    SvaraRadera