torsdag 17 maj 2012

Tro

Medea tror på Gud säger hon, och det är ju bra....  Hon sa det i dag i bilen på väg till Maja i Fagersta. Jag menar, bara för att varken jag eller T är speciellt kristna så behöver inte Medea INTE tro på Gud. Men ärligt talat så vet jag inte vad jag ska svara längre när hon frågar om Gud och änglar osv. Änglar är enkelt för mig att prata om, jag är själv av stark tro till änglar. Men Gud.... Nää. Och hela den här Jesusbiten... Nää.
Jag tror även på ödet, att allt är skrivet och förutbestämt, och nån högre makt - javisst. Men förklara det för en 5,5-åring som vill veta ALLT och inte lämna någonting åt slumpen.... går det?

Hon jämförde Gud med Jultomten. Hihi. "Jo för Jultomten tror man ju på och han finns ju...."

Det var mer som en kontring till mitt försök till att släta ut diskussionen lite.... "Det är ingen som egentligen VET hur det är, om Gud finns eller inte."

Senare, i kväll satt vi och tittade på Ronja. Och när Grådvärgarna kom så tänkte jag avdramatisera det hela eftersom det faktiskt är en riktig otäck scen, så jag sa glatt: "Medea, vet du att grådvärgarna egentligen är små barn som har satt på sig kostymer?"  Medea: "Är det sant? VET Ronja det??"
Jaha, så var locket av igen då och man fick förklara film vs verklighet. Och jag tror jag lyckades halvbra iallafall, och det verkade som hon förstod det viktigaste iallafall. Film är på lotsas.




Änglar, visst finns dem!

I möra drar vi till Karlstad! Ska bli så roligt så att få träffa kära familjen Ljungberg igen. Det var inte igår...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar